Transparantie is de belangrijkste sleutel

Louis Roy zet technologie en data in voor duurzaamheid én zakelijk succes

Op de conferentie over ‘Transparantie in de toeleveringsketen via innovatieve technologieën’ stond de Canadees Louis Roy op het programma als keynote speaker. Hij is de oprichter van OPTEL, een bedrijf dat gespecialiseerd is in systemen voor inspectie en traceerbaarheid. Louis Roy gelooft in technologie en data om tot een duurzame transitie te komen. “Hoe meer informatie we hebben over onze grondstoffen en leveranciers, hoe slimmer en sneller we kunnen ingrijpen als het fout gaat.”

De aarde is onze hoofdleverancier

Louis Roy werd vorig jaar verkozen tot Canada’s ‘Ernst & Young Ondernemer van het Jaar’. Bij het ontrafelen van toeleveringsketens in verschillende sectoren kwam hij telkens terecht bij dezelfde basisbron: de aarde. “We mogen niet vergeten dat onze economie volledig gebaseerd is op materialen, grondstoffen, energie, water en zonlicht dat we krijgen van de planeet. Als we geen zorg dragen voor onze belangrijkste leverancier,  vallen we allemaal stil.”

De waarheid achter elk product

Bij OPTEL zetten ze slimme technologieën in om de waarheid achter elk product te weten te komen. Dat kan via satellietbeelden, blockchain, dataclouds en artificiële intelligentie. Op welke manier wordt er zorg gedragen voor de bossen? Hebben de arbeiders een correct loon ontvangen? Hoe verloopt de distributie? Wat gebeurt er met het afval? OPTEL kan die antwoorden op tafel leggen en leesbaar maken voor iedereen.

Informatie zorgt voor verandering

“Als de herkomst van een product duidelijk is, kunnen we die informatie gebruiken om consumenten en aankopers te overtuigen. Dat kan met behulp van een simpele app of via een QR-code op de verpakking. Ik geloof ook sterk in gamificiaton om consumentengedrag bij te sturen. Je hoeft niet meteen iedereen mee te krijgen. We merken dat 15 tot 20 procent van de gebruikers voldoende is om een positieve verandering teweeg te brengen,” aldus Louis Roy.

Transparantie zorgt ook voor efficiëntie

Bedrijven hebben er volgens de oprichter van OPTEL alle belang bij om zelf in te zetten op gedetailleerd databeheer. “Transparantie in je toeleveringsketen heeft meer dan één voordeel. Hoe meer je weet, hoe efficiënter je een bedrijf kunt runnen. Daarnaast heeft data ook een positieve impact op de langetermijnvisie en strategische keuzes. Traceerbaarheid laat toe om toeleveranciers en hun prestaties te begrijpen, de sociale impact en milieu-impact van een bedrijf te monitoren en het vertrouwen van de klant in een merk te versterken. Op het vlak van milieu en mensenrechten brengt de informatie natuurlijk ook verantwoordelijkheid met zich mee. Bedrijven kunnen zich niet meer verontschuldigen met het argument dat ze van niets wisten.”

Lees meer over de visie van OPTEL

Lees meer over hoe traceerbaarheid kan helpen bij de realisatie van duurzame doelstellingen

Lees hier meer over het werk van OPTEL in de palmoliesector